Oh, oh, oh, nougat!

Så mysigt, vilket härligt gensvar jag har fått. Varför har jag inte skapat en blogg tidigare? Jag är en sån som bara vill ha, ha, ha och inte ge, ge, ge. Jag tänker på både Johannas och Emmas blogg. Jaha, här har det då inte uppdaterats märker jag. Hmpf. Så har mina tankegångar ofta gått. Men vad har jag gett tillbaka? Knappt en kommentar, lite feedback ens. Nä fy.

Till något helt annat. Något som jag har börjat haka upp mig lite på är det med låtar på svenska. Jag är för låtar på svenska. Däremot är jag mot låtar på dålig, slarvig svenska. Ofta hits! Det började med 7-milakliv.

"Jag vill kasta bakuut, och göra nå' sjuukt". Vafan? Rimmar det? "Börja sluta tro, låta vansinnet gro". Börja sluta? Hela denna låttext är ett enda virrvarr av osammanhängande fraser.

Men okej, man kan skratta lite åt det och sen är det inte mer med det. Då kommer Markoolios sommarhit "Ingen sommar utan reagge".  Skitdålig låt. Det finns en enda anledning till att den blir sommarhit och det är för att Markoolio, han gör sommarhits. Han har gjort EN! Jag jobbade hela sommaren och vilken radiokanal man än valde skvalade denna låt minst en gång i timmen. Helst två. Det finns inte en enda finurlig mening i den. Och jag vet ju att han KAN. Nåväl, det var ju ändå över ett halvår sen.

Magnus Ugglas "Pärlor åt svin" då? Denna man som har skrivit såpass bra och fiffiga texter, vad håller han på med? Börjar pengarna och kändisskapet tryta? Bekräftelsebehov? Det som stör mig mest är att han säger trash så många gånger. Först kallar han tjejen trash, sedan är det killen som tjejen är tillsammans med som kallas trash. Men det slutar inte där.

"Sen kom, han som gick på tabletter. Kaffe o cigg." Okej för tabletter, men kaffe? Vem fan går inte på kaffe? GÅ PÅ KAFFE? I rest my case.

Sen har vi ju Sonja Aldéns debut i melodifestivalen förra året.

"Jag är så lycklig att jag fann den. Den lyckan som jag alltid drömt ". Det irriterande är att hon inte sjunger lyckan som hon alltid drömt OM. Det kanske bara är ett lite kort ord, men då låten spelas så ofta som den gör så är det mig alldeles övermäktigt.

Jag har gått och retat mig på detta, minst ett år, utan att riktigt kunnat ta på det. Men så i bilen häromdagen. Jag lyssnar på radion och får höra Martin Stenmarcks nya..

"Det var vi som brann i natten
Du och jag som sprang mot allt
Det var vi som stod för skratten
Det var vi mot rubb och stubb"

Det är det brister för mig, det går upp för mig. Jag skrattar, jag skrattar okontrollerat. Rubb och stubb? Hur tänker man? Hur tänker folket? Hur kan de ÖNSKA en låt som heter RUBB OCH STUBB? Eller gör de det? Är det Rix FM som har någon deal med Martin Stenmarck? Så länge du producerar låtar, spelar vi dem. Skit i texten, bara vi har en veckans hit på måndag. Jag har många fler exempel på dåliga låttexter, har ni med det? Eller är det mest jag som är snål och har dålig bollkänsla?

Alla låtar på dålig engelska har jag bortsett ifrån här. Jag säger bara "You cheated on me from behind".  

/Rudan, din kajplats i etern.

Kommentarer
Postat av: ELIN

orka på peka fel!

2008-02-07 @ 10:52:24
URL: http://elinhanssons.blogg.se
Postat av: Snudan

Hahaha min vän i viken du sätter pricken över i(et). ((Var inte det där ett rim ändå?))

2008-02-13 @ 22:07:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0