På tal om snooze [snuu:z]

Jag har en pojkvän som tycker att snoozefunktionen är en dålig funktion. "Det är ju bara att gå upp", säger han. "Man blir inte piggare".  Nä, kanske inte. Eller ja, det beror ju på hur länge man snoozar. En fyra fem gånger är inga problem om det till exempel är tvätten man ska ta itu med. Man vill få det gjort, men man vill lite hellre sova. Är det däremot jobbet så får det räcka med två snoozar. Någon disciplin har man ju. Barry blir sur när jag snoozar för många gånger. Det kan jag förstå, särskilt eftersom jag ställer klockan lite tidigare än tvunget, en kvart kanske, bara för att ha möjligheten att göra det. Jag KAN ju gå upp direkt också då, om jag skulle känna mig pigg och fräsch och sugen på den nya dagen. Då får jag ju minst en kvart till godo också på morgonknuban sådär. Om inte så kan jag välja att stanna kvar i sängen och känna mig lyckligt lottad över att jag kan sova en kvart till, eller 18 (2x9) minuter rättare sagt.

När jag röjde runt i min garderob tidigare i vår hittade jag min loggbok från Teknik och Företagande, en av de första kurserna vi hade i ettan. Kursen gick ut på att vi skulle "uppfinna" eller produktutveckla något. Alla ni som kan något om designprocessen vet att allt börjar med brainstorming. Alltid och ständigt. Brainstorm. Och vi brainstormade. En del fantasifulla förslag, en del FÖR fantasifulla (Jag säger inte vem som kom med "himmelfilm att projicera på taket", men det var i alla fall inte jag och Snudan) och en riktigt bra uppfinning. Eller ja, egentligen två. Eftersom vi var en grupp lät vi demokratin råda och vi skapade en notbläddrare. Den blev faktiskt riktigt bra när man tänker såhär i efterhand, den fungerade till exempel. Nästan så att vi skulle patenterat den. Men i alla fall, den andra uppfinningen, som jag bara ANAR kommer ifrån antingen mig eller Snudan, var en väckarklocka som väcker en på ett fint och morgonharmoniskt sätt. Vi tänkte oss att man skulle fästa väckarklockan till sin stortå och när det är dags att stiga upp avger klockan en vänlig elektrisk stöt. På så sätt kan man varje morgon stiga upp hurtigt med ett gott humör och redo för den nya dagens alla utmaningar. Hade vi två fått bestämma hade säkert denna utmärkta uppfinning kommit längre än till första stadiet i processen. Det bör tilläggas att vi inte kände varandra särskilt väl än vid tidpunkten men ändå kunde relatera till precis samma vardagskrux. Nåväl, när jag fann Teknikföretagandeloggboken började jag i alla fall skratta högt, ja jag skrattade så att tårarna rann. I en av de sista kurserna i trean, designnånting, skulle vi nämligen välja ett vardagsbekymmer att lösa. Produktutveckling med andra ord. Elstötsväckarklockan från ettan hade vi glömt för längesen. Vi hade gemensam brainstorming och tro fan om det inte mellan "mp3-sladdsupprullare" och "dvd-växlare" (ni vet själva hur jobbigt det är att gå fram till dvdn och byta skiva. (Inte).) står väckarklocka med elektrisk stöt. Hahaha! Vi hade glömt att samma uppfinning varit på tapeten nästan tre år tidigare, men tyckte fortfarande att idén var så fantastisk briljant att vi trodde att vi precis kommit på den. Hahaha, jag kan höra våra diskussioner framför mig:
I ettan:
-Men en väckarklocka! Som ger stötar istället för ringer! Den kan ha en sladd som man fäster vid stortån!
-Jaa, vilken bra idé! Den kan vara coolt digital!

I trean:
-Jag vet! En väckarklocka! Som istället för att ringa ger en stöt! I stortån!
-Jaa, vilken bra idé! Den kan vara retro analog!
-Jaa, och rund! Och orange!!
-Va?

Den där sista uppgiften i designkursen rann faktiskt ut i sanden efter att vi under sex timmar diskuterat mycket och brainstormat väldigt lite. Roger sa inget, vi sa ännu mindre. Vi hade väldigt väldigt roligt under 600 timmar inriktning. Och Roggan alltså... VILKEN KILLE.

Något som faktiskt var ännu roligare än vår grupps teknikföretagandeanekdot var de andra killarnas. Deras uppfinning var "Festbox de luxe". Ooh, det låter fint! Allt skulle få plats i den, allt som behövs för att göra festen (do the party). "Några vinare, några öl, en flaska sprit och en stock snus". Och svart skulle den vara. Man kan säga att idén var god men något pretentiös.

  

Jag är medveten om att sånt här alltid är mest kul för de som var med. Men ändå.

/Rudan, i det förgågna

Ps. Imorgon är det helg. Sen en vecka jobb. Sen semester. Ds


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så här mycket har jag inte skrattat på väldigt länge, jag kommer inte ihåg hur länge. Jisses vad du kan sätta ord på saker.

2008-07-04 @ 17:29:42
URL: http://snudan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0