Till Jowhaina, Snudan och Knuban. Även de som känner sig manade.

Årstiden till ära har de börjat med en ny programpunkt på Radio Kristianstad; Sommargästen. Sommargästen är med i en och en halv timme på förmiddagen och har inför programmet valt tre låtar som han eller hon tycker om. När man står där och jobbar funderar man givetvis över vilka tre låtar man själv hade valt. -Oh, vilka tre låtar hade jag själv valt? tänker man. Knivigt! När jag stod där och funderade över det började jag också fundera över vilka tre låtar mina vänner hade valt. Jag tänkte då främst på Snudan, Jowhaina och En Knuba Kaffe. Snudan och Knubans musiksmak har jag en viss hum om, men Johannas? Jag vet ungefär vad hon lyssnar på nuförtiden, men inga specifika låtar. Vår musiksmak gick skilda vägar någonstans efter Lars Winnerbäck. Med tanke på att vår musiksmak flätades ihop under A1 och A*teens storhetstid var det kanske inte så illa att avsluta med Lassemannen. Vi hade ju vuxit upp något under tiden.

Frågan är om man ska ta de tre låtar man först kommer på, eller om man ska tillåtas fundera på det. Givetvis ska man ha viss betänketid, detta är inget som ska hastas fram. Men de låtar som dyker upp först är ju de spontana, de man kanske mest kopplar ihop med sig själv. De låtar jag hittills har bestämt mig för var de jag kom på först. Det finns ju låtar man tycker om bara för att de hör ihop med speciella händelser som varit lite extra trevliga, men sådana låtar tycker jag att vi ska utesluta. I så fall hade Smack that med Akon kunnat dyka upp som förslag och det vore ju anskrämligt rent.

Så vilka låtar valde jag då, och varför? Nej, tji fick ni. Jag säger inte det. Inte förrän ni har skrivit upp tre favoriter som speglar er själva och er musiksmak på det äkta sättet. Det hade väl varit kul! För om jag skriver en låt tänker ni "oh den låten hade varit ett förslag men nu kan jag inte ta den för jag är ju ingen härmapa. Åhnej, härmapa, det kännetecknar inte mig". Det vore dumt om jag skulle utsätta er för det. Jag hoppas att i alla fall någon av er tar en viss låt och jag anar ur vilket förråd det kommer att plockas ur för Snudans del. Det vore himla kul om ni åtog er uppgiften gumms!!!!!!!!11!!

En annan intressant vinkling är "En låt ni skäms över att ni tycker om". Visserligen skäms man allt mindre ju äldre man blir, men nog finns även där något att hämta. Jag funderar i så fall över Per Gessle. Det är ju så väldans svängigt.



/Rudan i svängom

Kommentarer
Postat av: Johanna.

Nu ska du få höra mina kära lilla väninna de låtar som jag hade valt är

1. Coldplay-viva la vida- årets bästa låt

2.Yelle- A cause des garcons- Den bästa danslåten

3.Montt mardié- Paraply- Den bästa covern

2008-07-01 @ 23:07:34
URL: http://jowhaina.blogg.se/
Postat av: Snudan

mycket, mycket intressant Linda. Det börjar funderas...

2008-07-02 @ 11:03:35
URL: http://snudan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0