12 låtar utav KLASS!

Okej okej, jag kan inte hålla er på halster längre. Här kommer listorna! Himla kul tycker jag själv. Tack för bidragen. Jag tänkte börja med Johannas eftersom det var den som droppade in först. Kort, men så naggande god. Nog för att jag inte känner till de valda låtarna så väl, men det får det väl bli ändring på så fort Johanna och jag behagar vara inne på msn samtidigt. Då både hon och jag verkar ha bättre saker för oss så kanske det dröjer ett tag innan jag får uppleva de låtarna. Men nå!

Låtar som är bäst i världen, enligt Johanna.

1. Coldplay-viva la vida-  Som är årets bästa låt
2.Yelle- A cause des garcons- Den bästa danslåten på väldigt länge
3.Montt mardié- Paraply- Den bästa covern som kan få vem som helst tårögd. Rihanna släng dig i väggen!

Tycker man att en låt är den bästa låten så är det så, och inte så mycket mer som kan sägas. Man kan inte annat än instämma i motiveringarna.

Låtar som är bäst i världen, enligt Ellen.

Maskin nr. 2 - Peps Persson
Du ska va president - Imperiet
Hurricane - Bob Dylan

Maskin nr 2
med Peps är en låt som följt mig så länge jag kommer ihåg. Det var en av de tidigaste låtarna som jag minns att jag gillade mycket. Den har kommit tillbaka och är en av mina favoriter även nu i dessa tidelag. En låt som med andra ord genomsyrar mycket annat i denna annars så mainstreamfulla musikvärld. (+ att den är i stort sett helt inspelad i Peps's kök med diverse köksredskap utav honom själv i egen hög person).

Du ska va president
kommer jag så väl ihåg att jag sjöng med i när min äldsta broder satte i bandet i bandspelaren för en hel del år sedan. Detta är en låt som jag, då som nu, får den där alldeles speciella känslan av. Jag känner mig mäktig och självsäker, det känns som om det finns många mer som delar mina åsikter och känslor när jag hör den. Vilket kan vara riktigt skönt.

Hurricane har jag egentligen inte så mycket att säga om. Men jag är hjärteglad att just Bobban, AaAah allas vår Bobban, var den som gjorde denna låt. En låt om en så viktig och intressant historia som behövde uppmärksammas (som så många andra). Klockren är vad jag tycker om den, och jag har INGET mer att tillägga.

En mustig lista och faktiskt lite överraskande. Jag trodde på Tom Waits, men nej. Outgrundliga äro våra vägnar. Däremot var Hurricane något mer given och en låt jag själv övervägde länge. Så tack för att den inte glömdes bort!

Låtar som är bäst i världen, enligt Emma.

Fade to black - Metallica
Metallica är något som ligger mig varmt om hjärtat, jag tror jag ärft detta tycke från min bror, om jag tycker Metallica är bra så avgudar han dem. När jag lysnar på fade to black kan jag inte annat än förstå honom, för detta en av världens och Metallicas bästa låtar. Inget snack om saken. Samspelet mellan gitarren, basen, trummorna och sången gör så att jag ryser, jag blir på nästan tårögd. Det var också den låt jag valde att skriva om i nian som min favoritlåt, även då förstod jag storheten med Metallica.

Lille du - Gasolin
Detta är något som jag ärvt från både min far, mor och bror. Inte för att jag lyssnat på dem särskilt länge, men den är ju så bra. Inte visste jag att det fanns bra danska musiker, (förutom Lars Ulrich då) Lite jobbigt vore det kanske att behöva lyssna på en vinande dansk resten av livet men vet ni vad, jag tar den risken, det är ju ändå vårt älskande grannland.

Brother Louie - Modern Talking
Nu när jag lyssnar på den på youtube så vet jag inte om det är Manges bilköring som gör grejen med den låten. På något sätt känns den mycket mer disco i hans bil än vad den gör här. Men hade jag skullat spela den på radio då hade jag letat upp den snabba versionen som Mange verkar ha. Varför väljer jag den då? Jag har aldrig dansat till den men något säger mig att är det någon låt man kan göra gräsklipparen så är det den. Men det är klart när jag dansar har jag ofta fått i mig så pass mycket att själva låten spelar mindre roll, men det är ju jag.

Tja, att en Metallicalåt fick gå upp i topplistan var mindre oväntat. Däremot har jag aldrig hört talas om Gasoline.  Men Brother Louie! Wow! Där har vi en dansant låt av sällan skådat like. En gång när jag lyssnade på Uppspelt på P4 skrattade jag åt tanken om någon hade ringt in och önskat Kung Fu Fighting av Modern Talking, för att den är så j*kla bra. Modern Talkning alltså. Everybody likes, and Everybody was KUNG FU FIGHTING!

Låtar som är bäst i Världen, enligt Rudan.

Brothers in arms - Dire Straits
Jag kunde ha tagit en handfull låtar framförda av Mark Knopfler, för killen KAN. Men Brothers in arms fick det bli, alla gånger. Det är en låt jag inte kan tröttna på för den är helt fantastisk. Snudan berättade en gång hur hon gått hem själv en vinternatt, stjärnklar var den säkert också, och lyssnat på den här låten i mp3-spelaren och bara tanken på det är så FIN! Uh, rysningar. Ingen kan tycka illa om gitarrplink framfört på detta underbara sätt, och texten sen.. mmm. Nej, det är njutning och det i dess fulla bemärkelse för mig.

Cloud Connected - In Flames
Jag och min bror har diskuterat varför In Flames är så bra och kommit fram till det också. Det är samspelet mellan det "hårda" och melodin. Det är fantastiskt melodiöst, men samtidigt ganska tungt. Jag kan peka på alla ställen i Cloud Connected och säga; Här, det är det här som gör den här låten så skitbra. Mer fanns inte att säga om den låten, mer än att den direkt var självklar på min lista.

Knock on wood - Donna Summer
Den här låten kom jag på fort men ville länge byta ut den mot något kanske mer seriöst. Varför väljer man en såhär tramsig låt om det inte är för att man har minnen till den, något jag förbjöd i min utmaning? Jo, för att den är bra, den är dansant, den har tryck och tunggung. OCH minnen, men minnena kom efter att jag påtvingat mina vänner denna förträffliga partylåt. Naturligtvis gick den hem, vad annars?

Det var det!



/Rudan - med humör som en sinuskurva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0