Midnatt råder. Nästan.

På väg hem från Ringhals en gång lyssnade jag på radion. När var i Hallaryd ringde en tjej in och hade en låt på hjärnan. Hon ville ha reda på vilken låt det var. Det var Liquido med Narcotic. Ah, vilket intro! Jag blev euforisk; nästan hemma en solig eftermiddag i juni och så denna gamla slagdänga. Jag rullade upp volymen och sjöng av hjärtans lust. Jag sjöng med precis som jag gjorde när jag var liten, utan att ha en aning om texten. Härligt. Igår lyssnade jag på Lugna Favoriter och de spelade My heart will go on. När jag var liten trodde jag att hon sjöng; Mor, far, wherever you are.. som i mor och far. Hon undrade var sin mor och far var någonstans. Det hade jag med undrat om jag satt i en livbåt när skeppet sjönk. Fast hon sjunger egentligen; near, far, wherever you are. Nära eller långt borta alltså. Vilken ögonöppnare.

Vi var bjudna på söndamidda hos mor och far i söndes. DjB hittade den nya Swedolkatalogen. Åhå, såg jag att han tänkte. Sen bläddrade han igenom sida för sida. Sida för sida. Ibland visade han mig något, till exempel Speedglas nya svetshjälm. Vad ful, sa han. Han är allt en riktig karl. På toaletten ligger massa tråkiga tidningar som Verkstadsbladet och kjell och company-katalogen. Sånt läser han med behållning, jag läser det för att det är ännu tråkigare att läsa på schampoot.

Imorgon kommer han hem för alltid förresten. Gött.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0