Härr ska're bakas lussebulls!

Igår bowlade vi i klassen. Gudars vad dåligt det gick! Jag förstår inte hur resultatet kan skilja så mycket från gång till gång. Man blir lite arg, sen uppgiven, sen tänker man att man i alla fall kan avsluta snyggt med en strike eller så. Men inte gör man det! Nu ska jag ligga i hårdträning för mig själv. Alltid kommer det någon gång när man ska bowla offentligt igen. Och då tänker jag vinna, VINNA!

Har bakat färdigt redan. Lussebullarna blev bautastora! Inte helt vanligt med glutenfri deg.

Farmodrami brukar säga att det är hopplöst att baka glutenfritt. Ena gången blir det bra för att nästa gång bli plattare än pannkaka. Nej, den där glutenfria mixen går inte att lita på. Lömsk är vad den är. Någon gång ibland frågar jag då om hon följt receptet. Ajjemän, hon gör precis likadant varje gång! Mhm, ja det är ju lustigt det.. För mina blir ju alltid bra. En dag gick det upp för mig, mest för att fadrami sa det, att hon inte alls följer sina recept. Farmodrami är nämligen en av de mest effektiva människor jag vet. Hon och Phisen spelar i samma liga. Allting går fort och på rutin, så även bakning. Då är ju vetemjöl lite mer förlåtande än den glutenfria mixen, det ska erkännas. Beviset kom när hon en dag berättade att hon börjat baka en kaka och när den var färdig hade hon gjort en helt annan. Under själva bakförloppet hade hon väl hunnit med att göra melodikrysset, tvättat, städat, dammsugit och vattnat blommorna så den där kakan kan väl skylla sig själv när den ska hålla på och jäsa 30 minuter hit och dit. Sölkaka.

En lördag morgon hade vi bestämt att vi skulle baka tillsammans inför något kalas. Jag kom dit klockan nio. Då var de hundra bullarna, sockerkakan och småkakorna redan bakade och hon undrade var jag hade varit? Eh jo alltså.. Jag kände på bullarna och de var så gott som kallnade. Hm, sjusovare man är. Fast jag misstänker att de hade varit klara redan om jag kommit dit vid 7. Farmor är min idol.

Hm, det låter som att jag är någon typ baktok? Att det är bakblogg jag bedriver? Det är det inte. Men jag måste väl få skriva om vad jag har på hjärtat vavavaava? Inte är det så mycket.

Emma skrev någon gång om att hennes farmor vid oväntade besök brukade säga att hon inte hade något hemma och sedan dukade upp någon typ av buffé. Haha! Så gör farmor också. Emma ställde sig frågan vad "att HA något hemma" då innebar. Helstekt gris? 7 sorters sill? Jag vet bara att när vi inte har något hemma, då har vi inget hemma. Möjligen ett halvätet salladshuvud som ruttnat, en burk av den misslyckade jordgubbssylten jag gjorde i somras (nu med vita prickar), en skål med obestämbart innehåll och en bit torr ost. Får man besök vid såna tillfälle undrar man om det får lov att vara ett russin till kaffet? Eller en sked florsocker kanske är att föredra? Sött som sött.

Grismors / Rudan

Kommentarer
Postat av: Emma

haha! :)

2011-12-05 @ 14:50:19
Postat av: Monica

Ah du är för rolig! Vid det sista stycket skrattade jag så att tårarna sprutade, fick läsa det om och om igen,och jo då, det stämde så väl in på mig själv.

2011-12-06 @ 16:27:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0