Pick your battles

Jag gillar ordspråk. Det finns en anledning till att de finns liksom. På vägen hem från skolan tänkte jag på några ordspråk jag gillar. Eller uttryck kanske. Jag gillar dem för de kan nog summera lite vad jag lärt mig efter några år ute i VERKLIGHETEN.. Ohh. (Pretentiöst)

Välj dina strider. Det är ofta bättre att låta udda vara jämnt än att bryta med människor. Senare i livet kan man hamna under helt andra förutsättningar och då kanske vara i en situation där man har utbyte av varandra. Eller rentav måste umgås. Ibland kan det vara absolut nödvändigt att bränna broar för sin inre frids skull, men jag tror att man noga ska välja dessa tillfälle. Att vara impulsiv är jättebra och viktigt, men jag kan själv lida av det ibland. Min egen då. Ibland har jag önskat att man vänt andra kinden till istället. Man alstrar sin egen negativa energi istället för att vända blad.

Sen måste man låta människor vara som de är. Det är lite upp till en själv att välja bort sina energitjuvar. Utesluta dem ur sina tankar och sitt liv. Vad är man för en person om man ska börja ändra på andra? Då är man ju inte bättre själv. Det är nog bättre att ta skeden i vacker mun och fokusera på sig själv. Är jag själv en bra människa? Nä det är väl si och så med det. Behöver jag vara en bra människa? Nja, det beror väl på vad man menar. Jag tycker inte att man behöver vara en så himla bra människa på alla sätt och hela tiden. Jag behöver inte vara speciell. Jag kan mycket väl vara som folk är mest. Vissa människor är härliga och glada men jag behöver inte vara en av dem om jag inte är det av mig själv. Jag tänker inte krysta ur någonting. Allting behöver inte vara så pluttenuttigt. Det jag har och det som räknas är ett gott uppsåt. Enligt herr Lama behöver man inte heller skämmas då. Herr Lama vet! Jag vill ingen annan illa. (Förutom möjligtvis jäveln som spelar musik så det dunsar i mitt rum kanske, höhö). Och det räcker.
Sen kan man alltid fundera över VARFÖR folk beter sig som de gör. Jag har ju ingen aning om vad för tankar som finns i en annan människa. Vad de har varit med om. Jag vet inte om de är hungriga eller trötta eller bajsnödiga. Jag kan själv vara ytterst otrevlig vid såna tillfällen. Osäkra människor kan vara riktiga idioter i sin strävan efter bekräftelse. Såna är det väl mest synd om.. Inte för att man kan gå runt och vara en psykolog, men det kan hjälpa att tänka så för ens egen skull.

Man ska alltid utgå ifrån sig själv. Ungefär det här vill jag ha sagt: Det är dumt att gå och reta sig på banala saker, likväl som det är dumt att brusa upp för banala saker. Det är konstruktivt att lämna sånt bakom sig. Det är JÄTTEDUMT att hålla något som tär på ens själ och person inom sig, sådant ska ut! Så fort som möjligt. En person som jämt opponerar sig lyssnar ingen på, en som säger till när det verkligen gäller lyssnar i alla fall några på.
Det tror jag i alla fall. En dag kanske jag seder där och skrattar rått åt mitt 22-åriga oförstånd. -Jag måste ha varit DUMIHUVET! Ektorp! PC!
Om man vill kan man välja att måla ett berg i 29 år.

Eller så väljer man att bo i hippiestad i öknen i Arizona.

Man kan också åka iväg och åka skidor i Kanada eller USA ett år.
Eller så nöjer man sig med en SJ-pall en måndag i Växjö.
Som sagt, pretentiös / Rudan

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag tar till mig och begrundar. Du är en vis kvinna, Linda. Jag är tacksam att broarna mellan oss är så stabila!

2011-03-17 @ 16:52:18
Postat av: Ellen

Man borde som sagt använda dessa gamla ordspråk så väldigt mycket mer än vad som görs.

2011-03-19 @ 19:18:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0