Ett tjog och ett kvarts dussin/Maj-2011

Här har ni mig - en jättegullig tjeeheej.

Ja, det är jag det.

Jag har varit så finurlig idag att jag har åkt hem. Till ostbyen. Tänk vad förvånade alla ska bli när de upptäcker att jag är hemma. Hihihihihi. Kassörerna på ICA, tågpersonalen, kanske till och med DjB bara: vaaaaaa, är du hemma en mååååndaaa????????

En sak jag tycker är lite störigt är att man könsbestämmer vissa saker. ModebloggERSKA. Bra att man poängterar att det är en tjej som modebloggar. Väldigt ovanligt med tjejer inom det området. OBS: Ironi. Även om så vore så tycker jag att det känns liiiite 1953 att använda -erska och -inna. Och bara det, att säga att något känns som ett passerat årtal känns liiite passé. Eller 2003 som man också kan uttrycka det. Allt enligt Emma. Och den kvinnan vet.

Det fulaste är när man inom idrottssammanhang säger "landsmaninna". Ööööh! Vafan! Det heter ju landsman och MÖJLIGTVIS landskvinna. Fast ändå inte. Landsman, talesman och ombudsman är ord som faktiskt inte betyder ordagrant MAN (breda axlar, snopp och skägg). Ordet -man kan vara av könsneutral natur, ser ni. Där man betyder människa, jämför med engelskan. Sen kan man mycket väl säga talesperson om man vill det. Det får man för mig. Helt OK.

Petitesser! Folk retar sig på petitesser. Däribland jag. Sen när jag tänker efter en stund kommer jag på att Nää-ä. Jag bryr mig inte. Eller så maler jag det i flera månader. Landsmaninna, landsmaninna, LA-NDS-MAN-INNA. Fuuult.

I behov / Rudan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0