Vad är en studafes egentligen? Någon? Har jag farit med hittepå?

"Hej, på en middag med vänner i lördags så sa värdarna plötsligt att de var studafes mätta. Jag och min sambon, skåningar sen födeln, hade aldrig hört uttrycket. De hävdar att det var mannens morfar i jonstorp som brukade säga så när han blev mätt. Jag bestämde mig för att googla och din sida kom upp. Min fråga till dig är vad ordet betyder för dig och var i Skåne du använder det.
Mvh
Mats"

Hej Mats! Vad kul att få en fråga. : ) Jag har bara hört ordet studafes i betydelsen karl, så jag tog för givet att det hade med stut att göra. En ungtjur liksom, ett förstärkningsord nästan. När jag skrev "en redig studafes på att.." menade jag "en jävel på att..". Men det är mycket möjligt att jag fått det helt om bakfoten. I vilket fall så trodde jag att ordet hörde göingskan till, en mycket ful variant på skånsk dialekt i nordöstra Skåne (Osby och Östra Göinge kommun). Dialekten låter inte riktigt skånsk och den pratas ju väldigt lokalt just där.

Jag kommer själv ifrån denna allra nordligaste del av Skåne och det är ju där jag har hört ordet så i så fall kan det väl stämma med vad dina vänner sagt och det är ju heller inte så konstigt om ordet inte hörts längre ner i Skåne.

"Ungtjursmätt", kan man inte säga det? Kastrerade djur äter väl väldigt mycket? Det tycker jag låter helt logiskt!

/Rudan








Kommentarer
Postat av: Folke

utväxten på en tjurs panna typ, där en lite tofs är. Det är en studafes.

2012-02-18 @ 01:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0