Måndag, halv två.

Ledig även idag alltså, det tackar vi jobbegobben för.

Vi har en fiskegobbe på väggen ovanför tv:n. Något malplacerad kan tyckas, men det råkade vara ett krokhål just där. Och någonstans måste ju fiskegobben få hänga?

Jag har alltså en lyxig bonusledig dag idag. Helgen har befunnit sig mellan två läsperioder vilket innebär NOLL att göra. Så jag firade med go'vänne i lördags. Snudan är inte riktigt klok. Fiskeblubb sa hon. Vet ni vad det betyder? Nae, hon är i sanning inte riktigt klok. Gång på gång sa Erik att det började bli lite väl alltså, liiiiide vääl. Stackarn ignorerades. Hans egen fruga var värst, och då var hon ändå den designerade föraren för kvällen.

Snudans karlaflarn Stefan den Engelskspråkige är en redig studafes på att rita. Vilket partytrick! Erik kontrade med ett knep för att räkna multiplikation. Så nu känner jag att vi andra måste ta tag i våra partytricksskills. Kom igen va! Vi kan ju inte luta oss tillbaka på de simpla tricken vi gjorde -07. Förfan.

Det här med att prata engelska är inte helt lätt. Jag förstår ju att det inte är så roligt att inte förstå vad de andra säger, ändå är det jättesvårt att hålla sig till engelskan. Stackars Steve. Hoppas han har överseende med att det inte är så lätt att översätta till exempel stolpaskåp, ticket och fiskafjas (de ord som tillhör de mest frekventa i vårt vokabulär). Till en början var det ändå kanske hälften vi sa på engelska, men allt efter vad kvällen orkade vi inte ens säga hans engelska namn. Nää, Stefan från Slähult! sa vi och dunkade honom i ryggen på ett sätt som betydde att han var accepterad i gruppen. Stackarn.

Re-lax-ation / Rudan


Kommentarer
Postat av: Emma

MEH! Det är en morot. EN MOROT, Linda! Ja menar om han nu INTE fattar så borde han ju vara mer benägen att vilja lära sig det svenska språket. För varför skulle vi som faktiskt haft engelska sen årskurs 3 använda oss av det? Nej det låter i mina öron synnerligen konstigt.

2011-11-04 @ 17:24:11
Postat av: Emma

Den där fiskegubben, jag tänkte på det när vi var uppe hos er.. Tack för förklaringen. :)

2011-11-04 @ 17:25:30
Postat av: Linda

Ja precis, man får väl för hunnan ANPASSA sig om man ska vara här? Hade jag varit i ett engelsktalande land hade jag inte haft några problem med det. Jag kan ju engelska.



Haha, jaså? När vi flyttade frågade jag Barry om jag skulle ta med den och han tyckte att "jaeeh, något ska man väl ha på väggarna". Så med fick den åka. Sen hamnade den ovanför teven. Mycket klädsamt.

2011-11-05 @ 17:36:51
URL: http://rudan.blogg.se/
Postat av: Mats

Hej, på en middag med vänner i lördags så sa värdarna plötsligt att de var studafes mätta. Jag och min sambon, skåningar sen födeln, hade aldrig hört uttrycket. De hävdar att det var mannens morfar i jonstorp som brukade säga så när han blev mätt. Jag bestämde mig för att googla och din sida kom upp. Min fråga till dig är vad ordet betyder för dig och var i Skåne du använder det.

Mvh

Mats

2011-11-06 @ 16:22:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0