Läggdass

För att få uppslag till inlägg antecknar jag då och då en liten rad som poppar upp. En sådan rad som tyvärr fallit i glömska är "J skjuta mus kök". Jo.
 
En dag sov jag en skön och mycket vilsam eftermiddagslur i soffan i vardagsrummet. Jag var väl utarbetad eller utvilad eller något. Det hela i allsköns ro i alla fall. Halvsovande hörde jag lillebrodern komma in utifrån. Jag hörde DjB fråga vad han skulle ha luftgeväret till. Brodrami svarade att han ämnade skjuta en mus i köket. I mitt slumrande tillstånd for tanken: "Nej. Han skojar. Sov vidare" förbi. Jag menar, DjB skulle väl ha vett att stoppa det hela om det inte vore ett skämt? Sen hörde jag en mantelrörelse. Klicklick. -Du skjuter INTE i köket! hojtade jag med min arga röst, fortfarande hårt blundande och i hopp om att få sova färdigt. -Varför då? blev svaret och där och då insåg jag att det inte skulle bli mer lur. Inte håen kan man skjuta mus i köket! Och DjB, inte håen kan man tillåta att skjuta mus i köket! Några skopor ovett utdelades och så var musdräpandet avvärjt. Så också min skönhetssömn. Och mitt fryntliga sinne.
 
Något i den här stilen skrev jag till min kusin, apropå det här med möss. Svaret blev följande.
 
Det påminner mig om när jag och mormor jagade en mus på Ebbarp:

Först fångade vi den under koppen till toaborsten. Så skulle mormor hämta något att slå ihjäl den med och började gå mot verktygslådan. Jag skulle undersöka om musen var kvar, och det var den, men den passade självklart på att smita (skulle jag också gjort, om jag vore en mus). Vi lyckades klämma fast den i badrumsdörren, och medan jag satt inne på toaletten och höll dörren i spjärn så sprang mormor och hämtade hammaren. Dörrklämmet var inte dödligt, så den sprang och hade sig med bakbenen, tills: "Bank-bank-bank!" - benen och svansen stod rakt ut, och något krasade. Död!
 
Haha! Typiskt farmor, så rationell.
 
Det kanske ska tilläggas att jag inte är den som är den vad gäller uthysning av skadedjur. Nejnej. Jag tänkte mest på att det då nyrenoverade köket förmodligen inte skulle göra sig med blykulor i björkluckorna.
 
Godnatta/Rudan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0